Indenfor det sidste år er jeg begyndt at dykke mere ned i yogaens søstervidenskab: ayurveda, som også kaldes ”the science of life”. Den ayurvediske tradition er mere end 5000 år gammel. Den er bestemt værd at kigge nærmere på, hvis du interesserer dig for, hvordan du bedst muligt understøtter din egen sundhed, sygdomsforebyggelse og healing på en naturlig måde. I dag vil jeg tage dig igennem en kort introduktion til ayurveda og de tre doshaer, samt hvordan du kan balancere dem.

Introduktion til ayurveda og de tre doshaer

Introduktion til ayurveda og de tre doshaer

Ayurveda er, ligesom yoga, en livsstil, hvor du hele tiden skal tage ansvar for dit eget helbred og healing. Det gør du ved at have opmærksomhed og nærvær omkring, de valg du tager, den måde du lever dit liv på, og hvordan du interagerer med din omverden.

Der er selvfølgelig meget mere at vide om ayurveda og doshaerne, end jeg kan give dig i et enkelt blogindlæg. Som så meget andet indenfor yoga er også ayurveda en uendelig rejse og kontinuerlig læring. Jeg håber, at jeg kan give dig en introduktion til ayurveda og de tre doshaer og inspiration til at begynde den rejse.

Vil du gerne vide mere om de tre doshaer, så kan du læse om dem her.

Balance og ubalance – Pakruti og Vikruti

Ved første øjekast kan man hurtigt få indtrykket af, at ayurveda handler om, hvilke fødevarer du skal spise, men det er meget mere og andet end det. Ayurveda er en holistisk videnskab, der ser på mennesket i relation til naturen og naturens rytmer. Ayurveda søger at balancere de ubalancer, vi som mennesker udsættes for igennem livet, ved sæsonernes skiften, vores psykiske velbefindende og den mad, vi spiser. Denne ubalance kaldes indenfor ayurveda, vikruti. Vikruti er et øjebliksbillede på din mentale og fysiske tilstand.

Ved at balancere ubalancerne kan vi vende tilbage til vores oprindelige genetiske kode, prakruti. Prakruti, som betyder natur på sanskrit, er din unikke individuelle sammensætning af psykiske, mentale og følelsesmæssige karakteristika og prædisponeringer.

Din prakruti er en sammensætning af de tre doshaer. Din doshiske sammensætning sker i undfangelsestidspunktet og influeres af både din fars og mors prakruti og vikruti, dine forældres indbyrdes forhold på undfangelsestidspunkt og himmellegemernes positioner.

De tre doshaer

Indenfor ayurveda findes der tre basale energi, eller funktionelle principper, som kaldes doshaer. De tre doshaer er tilstede i alt og alle i variende grad. De findes i hver celle, væv og organer, og styrer vores psychobiologiske funktioner.

Når doshaerne er i balance, er vi sunde, men når de er i ubalance kan det føre til sygdom. Men ayurveda ser ikke kun på, om doshaerne er i balance, men også om der er balance mellem krop, sind og sjæl, og hvordan du relaterer og interagerer med dine omgivelser.

Hvert individ udgøres af fem universielle energier: æter, luft, ild, vand og jord, som sat sammen på forskellige måder udgør de tre doshaer. Æter og luft udgør vata, vand og ild udgør pitta og vand og jord udgør kapha. Vata er bevægelsesenergien, pitta regulerer fordøjelse og stofskifte og kapha er det strukturerende princip.

Vata

Vata kommer fra et rod-ord, der betyder ”at bevæge”. Vata er luft-princippet og bevægelsesenergien, den subtile energi som styrer vores biologiske bevægelser – både mentalt og physiologisk. Vata er derfor også tæt forbundet til vores vitale livsenergi, prana.

Vata karakteristika: tør, kold, let, subtil, klar, mobil og flyvsk.

Pitta

Pitta kommer fra sanskritordet tapa, som betyder ”at varme”. Pitta er ild-princippet og styrer vores fordøjelse og stofskifte. Når vi tænker på fordøjelse, er det ofte en kropslig funktion, men pitta fordøjer også de indtryk og oplevelser, vi har i løbet af en dag.

Pitta karakteristika: varm, skarp, let, olieret, flydende, sur.

Kapha

Kapha er en kombination af vand og jord. Det er den energi, der giver struktur til kroppen ved at holde kroppens celler sammen og smører led, holder huden fugtig, heler sår og holder immunforsvaret sundt.

Kapha karakteristika: tung, langsom, kold, olieret, fugtg, glat, blød, statisk og sød.

Da vata er det bevægende princip, så bevæger det også pitta og kapha, som er immobile. Derfor er ubalancer også ofte et tegn på, at vata er i ubalance, da det påvirker og forstyrrer de to andre doshaer.

Alle menneskers prakruti er sammensat af alle tre doshaer, hvoraf én eller måske to er dominerende. Det handler derfor ikke om, at du skal have lige meget af hver dosha for at være i balance, men mere om at komme tilbage til din prakruti eller din oprindelige sammensætning af doshaerne, når du mærker eller observerer en ubalance.

Introduktion til ayurveda og de tre doshaer

Introduktion til ayurveda og de tre doshaer

Balancering af de tre doshaer

Hvert dosha har sine egne særlige fysiologiske og psykologiske karakteriska, som jeg ikke vil gå yderligere ind i i det her blogindlæg. Lad mig vide i kommentarerne nedenunder, hvis du gerne vil have, at jeg går i dybden med hvert enkelt dosha i andet blogindlæg. For hvert dosha er der dog nogle generelle retningslinjer, som du kan følge for at skabe balance.

Vata balancering

Sørg for at holde dig varm, og skab et roligt miljø omkring dig med gode vaner og rutiner. Undgå rå og kold mad samt ekstreme kolde temperaturer. Spis i stedet for varm mad med varmende krydderier i.

Pitta balancering

Undgå overdreven varme, fugt og damp. Undgå overdreven brug af olie og salt i din madlavning og spis i stedet for kølende mad, der ikke er overdrevent krydret. Drik kølende (ikke kolde) drinks. Dyrk motion på de mindst varme tidspunkter af døgnet.

Kapha balancering

Få masser af motion, hold dig aktiv og varier dine dage. Undgå tunge, fede og olierede måltider, søde sager, kold mad og drikke samt mælkeprodukter. Spis i stedet for let og tør mad.

Når du forstår din egen unikke sammensætning af doshaerne, prakruti, så får du også en bedre forståelse for dig selv. Du kan begynde at forstå dine egne psykologiske tendenser, dine styrker og svagheder, og forskellige sider af din biologi. Og du kan bruge din viden omkring doshaernes karakteristika, og hvordan du balancerer dem, til at tilpasse din livsstil, så dine doshaer er i balance.

Min oprindelige sammensætning er fx lige dele vata og pitta og mindre kapha, men fordi jeg er gravid lige nu, er min kapha øget, mens min vata er mindsket. Det giver god mening i forhold til, at vata er flyvsk og har svært ved at slå sig ned og finde stabilitet, mens kapha godt kan lide stabilitet og faste rammer. Den øgede kapha indikerer, at det er et tidspunkt i mit liv, hvor jeg begynder at få brug for mere faste rammer for at gøre klar til, når barnet kommer. Når man er gravid er det dog vigtigt, at man ikke begynder at balancere doshaerne, da man ikke kender barnets doshiske sammensætning.

Jeg håber, at du kan bruge denne korte gennemgang af de tre doshaer, og at du har fået lyst til at kigge nærmere på ayurveda. Lad mig vide i kommentarerne, hvis du har nogle særlige ønsker til blogindlæg omkring ayurveda eller noget helt andet.

Baggrundslitteratur:

Lad, Vasant, The Complete Book of Ayurvedic Home Remedies. A Comprehensive Guide to the Ancient Healing of India, 1999, Piatkus Books

One thought on “Introduktion til ayurveda og de tre doshaer”

del din sandhed... om shanti

%d bloggers like this: