For et stykke tid siden skrev jeg dette blogindlæg om ayurveda og de tre doshaer. Og det var der mange af jer, der var meget interesserede i og gerne ville læse mere om. Derfor følger jeg nu op med et blogindlæg, hvor jeg går mere i dybden med de tre doshaer – vata, pitta og kapha.

De tre doshaer - Vata, pitta og kapha

I det her blogindlæg vil jeg gå mere ind i hvert dosha og beskrive hvert enkelt doshas kvaliteter, og hvad du kan gøre for at balancere dine doshaer med livsstilsvalg som motion og kost.

Din unikke doshiske sammensætning

Men inden jeg gennemgår hvert dosha, så er det vigtigt at slå fast, at du ikke kun er én dosha. Du er en sammensætning af alle tre doshaer. Ofte er en eller to af doshaerne mere dominerende.

Når du skal balancere dine doshaer, så handler det altså ikke om, at du skal have lige meget af hvert dosha. Det handler om, at du skal vende tilbage til din oprindelige sammensætning af doshaerne, som er unik for dig.

Det er en vigtig pointe at få med, fordi vi mennesker har meget nemt ved at tænke i kasser, kategoriseringer og stereotyper. Det hjælper os til at forstå og begribe den verden, vi færdes i. Men virkeligheden er ofte mere kompleks og sammensat. Og det er netop det, der er så fint ved ayurveda. Du er ikke kun en type, du er dig, og du er helt unik.

Hvis du vil vide mere om, hvordan de tre doshaer er sammensat, og hvorfor du får overvejende et eller to af dem, så læs om det her.

De fem elementer

Alt i hele verden – organisk og non-organisk – er sammensat af de fem elementer: rum, luft, ild, vand og jord. Og hvert af doshaerne er en kombination af to af de fem elementer. Derfor består du også af alle tre doshaer – eller rettere sagt alle fem elementer.

En ayurvedisk læge kan fortælle dig, hvordan din doshiske sammensætning er, men ved selv nysgerrigt at undersøge dine egne reaktioner – på fx særlige fødevarer eller livsstilsvalg – og lære dig selv bedre at kende, så kan du få en forståelse for din doshiske sammensætning. Ofte vil din krop fortælle dig, hvis du har nogle ubalancer – simpelthen ved at du bliver syg, eller føler dig utilpas.

De tre doshaer – vata, pitta og kapha

Vata

Vata er forbundet med den subtile og vitale energi i bevægelse (prana), og regulerer al aktivitet i kroppen – både fysisk og mentalt.

De tre doshaer - Vata, pitta og kapha

Vata – fysiske og psykologiske karakteristika

En vata person er ofte tynd og høj, men kan også være lille og spinkel. Vata personer har tendens til at være meget fleksible, og vil derfor skulle arbejde mere med styrke og stamina end fleksibilitet i deres motionsvaner. Fordøjelsen og cirkulationen i kroppen er ofte uregelmæssig. Vata fryser derfor nemt og har kolde hænder og fødder, samt ru og tør hud.

Vata er kendeteget af aktivitet, kreativitet, impulsivitet, fantasi og forestillingsevne. Vata typer er ofte rodløse og har svært ved at forblive det samme sted i længere tid af gangen. En vata person kan fx godt lide at rejse, flytter ofte sit hjem eller har svært ved at holde en daglig rutine.

Vata i balance og ubalance

En vata person, der er i balance, er kreativ og fleksibel og fremelsker følelser som glæde og lethed. En vata person kommer i ubalance ved at være i en livsstil, som kendetegner vata, som fx uregelmæssige rutiner og rejser. En vata i ubalance kan ofte føle sig nervøs, frygtsom, hyperaktiv og angst. Disse følelser fremprovokeres af høje lyde, sukker, koffein og alkohol, koldt vejr og kolde madvarer.

For at balancere dette har en vata brug for faste rutiner, nærende og tunge måltider, og rolig og blid yoga og meditation. Vata har brug for at lære at tage det stille og roligt og slappe af. Det kan de gøre ved at gå tidligt i seng, bevæge sig langsomt og opmærksomt og trække vejret roligt.

Vata balanceres af de tre modsatte elementer af rum og luft – nemlig jord, vand og ild. De tre elementer har nemlig en groundende, stabiliserende og varmende effekt, som vata har brug for. Varme tunge retter og supper, avocado, oliven- og kokosolie er gode for vata. Vata skal undgå kolde drikke, og rå, kold mad.

Pitta

Pitta regulerer alle de kemiske reaktioner i kroppen og generer varme til kroppen gennem fordøjelsen af mad.

De tre doshaer - Vata, pitta og kapha

Pitta – fysiske og psykologiske karakteristika

En pitta person er ofte muskuløs, og har en medium højde. Pitta har en god appetit, hurtig fordøjelse og holder som oftest en stabil vægt. En pitta person kan have en rødlig hud, fregner og modersmærker, og ofte er huden olieret og varm – ligesom hænder og fødder ofte også er varme.

En pitta person går ofte hurtigt fra tanke til handling og trives med at skabe forandring og aktivitet. Pitta har et stort temperament, og er meget intelligent. Pitta kan godt lide at planlægge, strukturere og tage handling, og når derfor ofte deres mål og er succesfulde med det, de sætter sig for. Ved en pitta ubalance kan disse egenskaber gøre pitta overdrevent konkurrencelysten og aggressiv. Det kan derfor være en fordel for pitta at kunne være mere overbærende – både overfor sig selv og andre.

Pitta i balance og ubalance

I ubalance udviser pitta ofte stærke følelser som frustration, vrede, jalousi og had. Fordi Pitta har så meget varme indeni sig, så har pitta det svært ved for meget varme og solskin. Pitta balanceres derfor bedst ved at vælge kølende drikke. Kokosolie har en kølende effekt på pitta, og kan med fordel bruges både i madlavning og som massageolie til hele kroppen. Mynte, koriander og fennikelfrø er gode for pitta at bruge i madlavningen eller i en urtethe.

Til gengæld skal pitta holde sig fra alt for stærke og varmende krydderier som sort peber, cayenne peber, jalapeño og salt. Pitta øges også ved at spise citrusfrugter, rygning og sure vine. Fed friturestegt mad og peanutbutter kan øge pitta og give pitta personer hovedpine og kvalme.

Kapha

Kapha er den energi som former kroppens struktur og holder kroppens celler sammen, smører led, fugter huden og vedligeholder immunforsvaret.

De tre doshaer - Vata, pitta og kapha

Kapha – fysiske og psykologiske karakteristika

En kapha person har en stærk, sund og veludviklet krop med stærke muskler og knogler. Kapha er langsom, har en langsom fordøjelse og har tendens til at tage på i vægt, selvom de nemt kan springe et måltid over. Kapha er til den overvægtige side, men bliver sjældent syg. Kaphas hud er blød, glat, tyk og olieret.

Kapha personer er stærke, kærlige, rolige og tolerante personligheder. En kapha person kan være langsom i opfattelsen, men glemmer til gengæld sjældent. Kapha er fredelige, tålmodige, og tilgivende.

Kapha i balance og ubalance

En kapha ubalance er karakteristisk ved, at kapha personen har svært ved at give slip på materielle ting eller mennesker og udviser følelser som grådighed, lyst og misundelse. Fysiske symptomer på en kapha ubalance er forkølelse, snot, slim og vand i kroppen.

Kapha skal undgå at trøstespise og spise sukkerholdige fødevarer, fed og kold mad, selvom det ofte er det, en kapha er tiltrukket af. Kapha øges ved at spise vandmelon, søde frugter, slik, kage, yoghurt og andre mejeriprodukter. Kapha balanceres ved at spise lette og varme måltider med krydderier som chili og ingefær.

Et dosha forstærkes af dets egne kvaliteter, mens det balanceres af af noget af kvaliteterne fra de andre doshaer. Hvis du fx er dominerende pitta, og din pitta er forhøjet, så er det bedst, hvis du ikke spiser mad med chili eller hvidløg, laver højintensiv motion eller drikker kaffe eller rødvin. Det vil kun forhøje din pitta. Til gengæld vil det være rigtig godt, hvis du spiser kølende mad, laver blid yoga og drikker vand i stuetemperatur.

Ofte vil vi tiltrækkes af det, som skaber en doshisk ubalance. Fx vil en kapha person gerne sove længe og være inaktiv. Men det en kapha person har mest brug for er at komme tidligt op og løbe en tur. En vata person vil have mest lyst til lette måltider som fx en sprød salat, men har egentlig brug for søde, sure og salte smage.

Husk, at det er stereotype eksempler og beskrivelser af de tre doshaer, og du vil ofte genkende noget af dig selv i alle tre, selvom der måske er mere i én end de to andre.

Ved at kende til de tre forskellige doshaer har du mulighed for at finde ud af, hvordan du bedst muligt kan sammensætte en livsstil eller rytme i dit liv, som understøtter og balancerer din doshasammensætning. Det gør du bl.a gennem kosten, daglige rutiner og mentale aktiviteter og motion.

One thought on “De tre doshaer – Vata, pitta og kapha”

del din sandhed... om shanti

%d bloggers like this: