Jeg har tidligere skrevet om ayurveda og de tre doshaer, og hvordan du kan balancere dine doshaer. I dag vil jeg gerne dele, hvordan ayurveda og årstiderne hænger sammen, og påvirker dig og din doshakonstitution – eller sammensætning – særligt om vinteren.

Ayurveda og årstiderne - vinter

Ayurveda og årstiderne

Du er født med en helt særlig doshakonstitution, som er unik for dig. Igennem din interaktion med din omverden og i løbet af dit liv kan der være omstændigheder, som gør, at din doshaskonstitution kommer i ubalance. Du kan bruge kost, livsstilsændringer og særlige rutiner til at hjælpe din doshakonstitution til at komme i balance igen. Så du finder tilbage til dit oprindelige udgangspunkt.

Men lige som du føler, at nu har du styr på din doshakonstitution, og hvordan du skal balance den, så kommer der et skifte i årstiden. Hver årstid er domineret af hver deres dosha – eller cyklus af vata, pitta og kapha – og dermed påvirker de også os. Men det smukke ved ayurveda er netop, at det bedste, du kan gøre, er, at leve i harmoni med naturen. I stedet for at prøve at modvirke den.

Når du lever i harmoni med naturen, naturens rytme og cyklus, så lever du også i harmoni med din egen natur, din doshakonstituion, din prakruti (som betyder natur). Og for at gøre det må du hele tiden være opmærksom på dine omgivelser og tilpasse dig dem.

Årstiderne følger dog ikke altid kalenderen, og de varierer fra kontinent til kontinent. Selvom vi er i december nu, så kan alle fire årstider vise sig på en enkelt dag. Så det er vigtig ikke blot at se på datoen, men at observere årstiden og vejret hver dag for at bruge bruge de principper og praksisser, der er brug for, at du kan skabe balance. Men for nemhedens og overskuelighedens skyld, så går jeg frem efter kalenderen i de her blogindlæg om ayurveda og årstiderne og gennemgår hver enkelt årstid efter det. Så er det op til dig at observere naturen og årstidernes skiften omkring dig.

Ayurveda og årstiderne – vinter

December – februar

Vi er næsten lige gået ind i december, og selvom december stadig er ret mild, så har der alligevel været nogle morgenener med frost i græsset og på bilruderne. Vi pakker os varmere ind, når vi går ud. Og indenfor begynder vi at nyde den særlige stemning og hygge, der breder sig, når stearinlys bliver tændt sidst på eftermiddagen, og mørket udenfor presser sig op af ruderne.

Vinteren er en tid for at samle kræfter, gå i hi, kigge ind ad, reflektere og skabe visioner. Men vinterens rolige og fredfyldte karakter kan også give dig en følelse af tyngde eller at være uinspireret. Måske kan du allerede mærke, hvordan vinterens komme påvirker dig fysisk og psykisk. Og det er der, ifølge ayurveda, en helt særlig grund til.

Ayurveda og årstiderne - vinter

Kapha og vata ubalancer om vinteren

Om vinteren er der ofte overskyet og vejret er koldt, fugtigt (ofte i form af regn eller sne) og føles tungt. På vores nordlige halvkugle bliver det tidligt mørkt om eftermiddagen, og sent lyst om morgenen. Lige nu er de lyse timer i undertal. Solen står op ca. kl. 08.45 og går ned igen ca. kl. 15.45. Det giver os omkring 6 timer med dagslys. Vi begynder at bevæge os langsommere i kulden og foretrække indendørshygge. Vinteren er en kaphasæson.

Vinteren har dog også nogle vatakarakteristika. Nogle dage kan vi vågne op til en blå klar himmel og kold frost. Vinteren kan altså også være tør, kold, klar og blæsende. Det vil sige, at både personer med kaphadominans og vatadominans skal være særlige opmærksomme på at vælge en rutine, som pacificerer og balancerer hhv. kapha eller vata.

Det dosha, som karakteriserer årstiden øger det samme dosha i dig. Folk som er særligt dominerede af kapha kan derfor nemt få ubalancer om vinteren som hoste, slim, forkølelse og allergier, mens vata kan døje med en dårlig fordøjelse.

Ayurvediske vinterrutiner

De følgende råd og rutiner er særligt gode for pacificere og balancere kapha og vata og øge pitta om vinteren. I følge ayurveda øger lige deres lige og det modsatte balancerer.

Morgenrutine

Det optimale tidspunkt at stå op om vinteren er omkring kl. 07. Solen står senere op, så for at følge naturens rytme, kan du også stå senere op. Om sommeren er det ofte et par timer tidligere, men med mindre du skal op og på arbejde eller har andre forpligtigelser, så kan du sagtens vente med at stå op kl. 07.

Før du starter dagens praksis, så brug en tungeskraber for at fjerne slim og ophobede affaldsstoffer fra tungen og børst dine tænder med en ayurvedisk tandpasta. Drik gerne en varm kop vand.

Start gerne din dag med yogaasanas, åndedrætsøvelser og meditation. Vælg især asanas som lindrer kaphadominerende symptomer som forkølelse ved at åbne brystet og give et stræk for din hals. Det kan være asanas som Matsyasana (fisken), Shalabhasana (Locus), Salamba Sarvangasana (skulderstand) og Sirsasana (hovedstand). Åndedrætsøvelser som bhastrika og åndedræt primært gennem højre næsebord vil hhv. rense kapha dosha og øge cirkulation og varme i kroppen. Slut af med en stille meditation – fx denne her nemme tre-trins meditation fra Jivamukti Yoga. Efter din praksis kan du give dig selv en abhyanga (selv-massage) ved at smøre og massere din krop ind i sesamolie, som er varmende, og derefter tage et varmt brusebad.

Mad og drikke

Om vinteren er din fordøjelse (agni) stærk, og du har brug for mere mættende, varme, næringsrige og tunge måltider. Lav gerne måltider som er varme, olierige, har varmende krydderier og er søde, salte og sure. Spis sæsonens råvarer som rodfrugter og løg sammen med hvidløg, ingefær og chili.

Til morgenmad er det en god ide at få et varmt måltid som fx grød, som fylder dig godt, giver varme og sætter gang i fordøjelsen. Til frokost og aftensmad kan du spise fuldkornsbrød, dampede grøntsager eller en varm suppe.

Ayurveda og årstiderne - vinter

Drik varmt vand eller vand, der har rumtemperatur. Undgå kolde eller iskolde drikke. Hvis du godt kan lide the, så vælg en the med ingefær, kanel og nellike. Disse krydderier øger pitta og sætter gang i kroppens cirkulation. Andre gode ayurvediske urter om vinteren er pippali, lakrids, purnanava, sort peber og kutki. Du kan også drikke en lille smule rødvin eller den ayurvediske urtevin draksha før eller efter et måltid.

Andre gode råd

Spis ikke lige inden du skal sove. Inden du går i seng, kan du massere en lille smule sesamolie på dine fodsåler og din hovedbund.

Sørg i øvrigt for at klæde dig varmt på – særligt udenfor. Dæk din hals, dine ører og dit hoved. Inviter varme ind i din krop, dit sind og dine forhold ved at omgive dig med mennesker, du holder af og skab mulighed for latter, glæde og hyggeligt samvær. Men husk også at give dig selv mulighed for ro og reflektion.

Jeg håber, at du kan bruge denne beskrivelse af, hvordan vinteren påvirker din doshakonstitution, og at du er blevet klogere på, hvordan du kan balancere dine doshaer gennem særlige ayurvediske vinterrutiner. Hvis du har nogle spørgsmål så stil dem endelig i kommentarerne nedenunder. Lad mig også gerne vide, om du har andre emner indenfor ayurveda, som du gerne vil have, at jeg skriver om.

Baggrundslitteratur:

Lad, Vasant, The Complete Book of Ayurvedic Home Remedies. A Comprehensive Guide to the Ancient Healing of India, 1999, Piatkus Books

 

One thought on “Ayurveda og årstiderne – vinter”

del din sandhed... om shanti

%d bloggers like this: